NEOFOBIA - KIEDY DZIECKO NIE CHCE JEŚĆ

Dzieci pomiędzy 2. a 5. rokiem życia często nie chcą próbować nowych pokarmów i nieznanych smaków. Nazywa się to neofobią. Dzieci najczęściej odmawiają jedzenia warzyw, mięsa i owoców.Pamiętaj jednak, że odmowa jedzenia nie jest trwała. Częste ekspozycje (nawet 10 – 15 razy) powodują stopniową akceptację nowego pokarmu.

Jak sobie radzić z niejadkami?
* Apetyt dziecka - jeśli dziecko rozwija się prawidłowo, posiada naturalna regulację apetytu. W okresie między 1 - 3 rokiem zycia u dzieci pojawia się potrzeba niezalezności, która często manifestują właśnie w trakcie posiłków. Objawia się to poprzez niechęć jedzenia samodzielnie lub tylko wybranych przez siebie pokarmów. Najlepszym rozwiązaniem jest zapewnienie dzieciom dostępu do zdrowych i odżywczych posiłków, by mogły zaspokoić swój apetyt odpowiednimi produktami;
* Warto chwalić - należy pamiętać o chwaleniu dziecka, kiedy zaczyna próbować produktów, które wcześniej odrzucało;
* Regularność posiłków - dziecko, które jest zbyt głodne, często grymasi przy jedzeniu.Dlatego warto zadbać o regularność podawanych posiłków, najlepiej co 3- 4 godziny.
* Ograniczony czas posiłków - czas spędzony przez małe dzieci przy stole powinno się ograniczać do 20/ 30 minut. w trakcie jedzenia nie należy dzieci rozpraszać, a kiedy pora posiłków dobiega końca, zebrać ze stolików talerze.
* Ograniczenie słodyczy, napojów i słonych przekąsek - dzieci, które pomiędzy posiłkami mają dostęp do przekąsek i słodyczy, mogą nie wyrażać zainteresowania jedzeniem lub zjadać znacznie mniej, gdy następuje pora posiłku.
* Dobry przykład - dzieci chętnie jedzą w obecności bliskich im osób np. rówieśników i lubią naśladować innych. Warto zadbać, żeby dzieci wzajemnie dawały sobie dobry przykład.
* Wyciszenie przed posiłkiem - warto zadbać o 10-15 minutowe wyciszenie dzieci przed każdym posiłkiem. wpływa to na zwiększenie apetytu i pomaga przygotować się do posiłku. Dzieci nadmiernie rozbawione lub zmęczone aktywnością fizyczną moga mieć trudności ze skupieniem uwagi na jedzeniu.
* Zadbanie o dobra atmosferę podczas posiłku - ważne, żeby przy stolikach w trakcie posiłku panowała mila i bezpieczna atmosfera. Często emocje jednego dziecka udzielaja się innym.

Jak przekonać dzieci do jedzenia warzyw? smile

  1. Zadbaj o atrakcyjny wygląd posiłku np. poprzez krojenie warzyw w różne kształty oraz układanie interesujących kompozycji na talerzu lub kanapce.
  2. Włącz dzieci w przygotowanie posiłku, zachęcając je do samodzielnego porwania sałaty do sałatki, ułożenia ulubionych składników na kanapce, czy do pomocy przy domowych wypiekach itp.
  3. Zaaranżuj mały ogródek z warzywami/ziołami na parapecie lub podwórku i uprawiaj go razem z dziećmi. Dzieci chętnie jedzą coś, co apetycznie i ładnie wygląda, a jeszcze chętniej coś, co same przygotują.

Źródło: " Zdrowo jemy, zdrowo rośniemy"


opublikowano: 2017-07-20